3 kolory ekologii, czyli jak skutecznie komunikować kwestie ekologiczne?
Ania: 604 843 202, Paweł: 509 173 091

Artykuł pochodzi z raportu “Green Generation. Wspólnie na rzecz ziemii”, który możesz pobrać tutaj: https://mobileinstitute.eu/green

Ekologia i różnego rodzaju postawy proekologiczne to temat, o którym jest ostatnimi czasy głośno. Coraz więcej marek kusi konsumentów produktami o naturalnym składzie, rozpowszechnia się idea recyklingu, a w przestrzeni publicznej regularnie pojawiają się apele dotyczące ograniczenia wykorzystania plastiku. Nic w tym dziwnego, raporty o stanie środowiska naturalnego są dziś co najmniej niepokojące i niewątpliwie skłaniają do refleksji. Jednak czy wszyscy biorą je sobie do serca? I co takiego wpływa na stopień zainteresowania tematami związanymi z ekologią? 

Odpowiedź jest złożona. Z jednej strony, ogromną rolę odgrywają w tej kwestii świadomość  i nastawienie. Osoby, które zdają sobie sprawę z rangi problemu i którym nie są obojętne losy naszej planety z pewnością wykazują większe zainteresowanie postawami proekologicznymi. Jednocześnie, podejście do tematu może być uwarunkowane…strukturą mózgu! Właśnie do takich wniosków pozwala dojść innowacyjna metodologia STRUCTOGRAM, która w oparciu o badania genetyczne wyjaśnia, w jaki sposób ten kluczowy organ kształtuje nasze codzienne reakcje, zachowania i wybory.

Początki STRUCTOGRAMu sięgają lat 70. i 80. ubiegłego wieku, kiedy to amerykański badacz Paul D. MacLean opracował pojęcie „trójdzielnego mózgu”, który na drodze swojego rozwoju zachował główne cechy z różnych okresów ewolucyjnych. W uproszczeniu można pokusić się o stwierdzenie, że każdy z nas posiada aż trzy mózgi, które współdziałają jako jeden mózg trójdzielny. Każdy z nich na swój własny sposób wpływa na nasze postawy. Jeden z tych „mózgów”, czy raczej obszarów, jest z reguły silniej rozwinięty od pozostałych, co bezpośrednio przekłada się na ludzkie zachowania. Nasilenie każdego z tych trzech obszarów jest uwarunkowane genetycznie i określa tzw. indywidualną biostrukturę osobowości.

W metodologii STRUCTOGRAM umownie przypisano każdemu z tych obszarów konkretny kolor. Osoby, u których dominuje intuicyjny i instynktowny pień mózgu to tak zwani „zieloni”. Ich cechy charakterystyczne to rozwinięta empatia i towarzyskość. Takie osoby uwielbiają otaczać się ludźmi, są gadatliwe, a poprzez koncentrację na przeszłości cenią sobie poczucie bezpieczeństwa wynikające z tego, co jest im znane oraz wykazują tendencję do popadania w sentymentalne nastroje.

U części osób prym wiedzie emocjonalne, impulsywne międzymózgowie. To tak zwani „czerwoni”. Reprezentanci tego koloru są z reguły charyzmatyczni, pewni siebie i bardzo lubią być w centrum uwagi. To osoby skoncentrowane na „tu i teraz”, które z uwagi na swój ognisty temperament dają się czasem ponieść emocjom i w mgnieniu oka podejmują decyzje. Czerwoni cenią sobie prestiż i poczucie bycia wyjątkowym, a ponadto są otwarci na rywalizację, która napędza ich do działania.

Jest jeszcze grupa, u której pierwsze skrzypce gra racjonalne i opanowane kresomózgowie, czyli tak zwani „niebiescy”. Często są to dość powściągliwi i zdystansowani indywidualiści, którzy lubią chodzić własnymi ścieżkami oraz przykładają dużą wagę do szczegółów, niejednokrotnie popadając nawet w perfekcjonizm. Ponieważ niebiescy w głównej mierze koncentrują się na przyszłości, większość z nich uwielbia snuć plany. Ich logiczny, analityczny umysł sprawia, że niestraszne im tabelki, liczby i zestawienia. Dominujący „kolor mózgu” określa się w STRUCTOGRAMie mianem dominanty. Drugi pod względem aktywności obszar to tak zwana subdominanta, a część mózgu rozwinięta w najsłabszym stopniu to deficyt. Każdy z tych elementów bezpośrednio przekłada się na nasze zachowania.

A jak ma się to wszystko do tematu ekologii?

Czy każdy z trzech kolorów mózgu może wykazywać zainteresowanie tym tematem? Zdecydowanie tak, o ile towarzyszą temu wspomniana wyżej świadomość i nastawienie. Jednocześnie, każdy z nich będzie najpewniej robił to z nieco innych pobudek, a z pewnością będzie zwracał uwagę na inne aspekty tego zagadnienia.

Po empatycznym zielonym bez wątpienia można się spodziewać szczerej troski nie tylko o ludzi, ale i o zwierzęta.

Ze względu na to, że ta biostruktura skupia się na przeszłości i zależy jej na poczuciu bezpieczeństwa, zielony z niepokojem przyjmie wieści o tym, że znany mu ład i harmonia mogą być zagrożone. Taka osoba bardzo chętnie sięgnie po wszelkie produkty odwołujące się do natury i tradycji, sceptycznie podchodzi bowiem do wszechobecnej technologii, w której często doszukuje się źródła zagrożeń. Nawet bez szczegółowej wiedzy na temat stanu środowiska łatwo będzie zachęcić ją do wybrania tego, co naturalne.

Dynamiczny czerwony uwielbia być na bieżąco z obowiązującą modą (a nawet ją wyprzedzać).

Jednocześnie, lubi się przy tym wyróżniać i głośno komunikować innym, że za pomocą innowacyjnych ekologicznych rozwiązań dba o środowisko. To właśnie czerwony jako pierwsza osoba w gronie znajomych będzie w posiadaniu najnowszego dzbanka filtrującego, szamponu w kostce czy kubeczka menstruacyjnego lub zacznie jeździć Teslą, nawet jeśli przeznaczy na te nowinki niebagatelną kwotę. Liczy się prestiż!

Analityczny niebieski najpewniej będzie z kolei posiadał największą wiedzę merytoryczną z tej trójki.

Jego wybory dotyczące ekologii będą prawdopodobnie opierać się na alarmujących statystykach, które w jego ocenie nawołują do zdrowego rozsądku. Niebieskiego w głównej mierze interesuje przyszłość, a dzięki dostępnym badaniom będzie wiedział, że przyszłość planety może być zagrożona. Z pewnością zainteresują go ponadto produkty, które pomogą mu wyrazić jego indywidualność, jak choćby ekologiczne torby na zakupach z nietypowymi wzorami czy spersonalizowane bambusowe szczoteczki do zębów.

Jedno jest pewne: niezależnie od motywów przyświecających poszczególnym kolorom mózgu, ich dążenia do dbania o nasze wspólne dobro są potrzebne. Pozostaje życzyć sobie, aby jak najwięcej z nas uświadomiło sobie, jakie to istotne i nie podchodziła do tematu ekologii obojętnie.

Jak skutecznie komunikować kwestie ekologiczne do wszystkich tych typów osobowości?

Biorąc pod uwagę, że wśród polskich konsumentów występują prawie równo-licznie (niebiescy 32%, zieloni 29%, czerwoni 26%), oto propozycje:

DO ZIELONYCH:

– W trosce o bezpieczeństwo przyszłych pokoleń (naszych dzieci) podjęliśmy decyzję o…: np. wprowadzeniu ekologicznych słomek.

– Aby Twoi bliscy byli zdrowi i szczęśliwi, przestań kupować wodę w plastikowych butelkach, tylko pij ją z kranu, bo w naszym mieście jest to woda najlepsza-Twoje wodociągi 🙂

DO CZERWONYCH:

– Absolutny hit na rynku, pierwsze takie ekologiczne słomki tylko u nas!

– Aby Twoja firma mogła się wyróżnić wśród konkurencji zacznij teraz dbać o ekologię!!!

DO NIEBIESKICH:

– Statystyki są alarmujące, za 10 lat od dziś nie będzie nic przewidywalne, jeśli chodzi o naszą planetę, zacznij patrzeć na ekologię przyszłościowo.

– Jeśli chcesz, aby Twoi klienci budowali z tobą długofalowe kontakty, zaplanuj w jaki sposób będziesz budował swoje działania na rzecz ekologii.

Pobierz pełen raport “Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi”:  https://mobileinstitute.eu/green

A jeśli nadal nie wiesz, jaki kolor mózgu jest w Twoim przypadku dominujący

lub chcesz zgłębić wiedzę o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu, by lepiej i efektywniej móc komunikować się z partnerami w biznesie, pracownikami, jak i w życiu prywatnym, czemu by z okazji nowego roku nie sprawić sobie prezentu i wziąć udziału w jednym z naszych szkoleń?

$

Może Ci się spodobać...

Jak sprzedawać więcej i lepiej?

Osoby prowadzące własny biznes mają różne opinie na temat sprzedaży. Niektórzy ją kochają, inni nienawidzą. Część z nich wkłada w nią wiele wysiłków, inni twierdzą, że to zbyteczne, gdy produkt broni się sam. Badania prowadzone w tym obszarze są jednak bezwzględne:...

Jak zadbać o efektywność, motywację i chęć do pracy?

Odpowiedni poziom motywacji to bardzo istotny aspekt prowadzenia biznesu. Zdarza się, że bywa on zachwiany przez brutalną rzeczywistość, na którą składają się choćby niebagatelne kwoty, które każdego miesiąca należy przekazywać państwu pod postacią podatków i innych...