Ania: 604 843 202, Paweł: 509 173 091 | anna@structogram.pl pawel@structogram.pl

ŻYCIE & MÓZG

3 kolory mózgu a nasze zdrowie emocjonalne

W ostatnim czasie często uczestnicy szkoleń o trójkolorowym mózgu pytają mnie jak to jest z siłą naszego mózgu i przełożeniem tego na nasze zdrowie?

Zdrowie ciała i umysłu. No cóż…

Kiedy kilka lat temu poznałam wiedzę o mózgu, o genetycznych jego uwarunkowaniach, o sile, jaką ma, zrozumiałam, że każdy z nas ma na co dzień przy sobie genialne urządzenie – mózg.

Dzięki badaniom dr. Paula McLeana wiemy, że nasz mózg jest zbudowany z trzech zasadniczych części – pnia mózgu, międzymózgowia i kresomózgowia. I każda z nich ze sobą współdziała.

Szwajcarzy skorzystali z tej wiedzy i stali się autorami analizy biostrukturalnej – znanej na całym świecie pod nazwą Structogram. W Polsce Structogram znany jest również pod hasłem 3 kolory mózgu.

Każda część mózgu została określona jednym kolorem. Pień mózgu – zielonym, międzymózgowie –czerwonym, kresomózgowie – niebieskim. Każdy z nas ma oczywiście wszystkie te części mózgu, ale nie są one tak samo u każdego rozwinięte. Dlatego dominująca część naszego mózgu to dominanta, a wpierająca ją to subdominanta. Najmniej rozwinięta nosi miano deficytu, czyli czegoś, czego mamy po prostu najmniej.

Zatem jak ma się to do naszego zdrowia?

Osoba z najsilniej rozwiniętym pniem mózgu (zielona dominanta) preferuje w życiu określone zachowania. Jest skoncentrowana na ludziach, bardzo empatyczna. Lubi współpracować z innymi i jest chętna do dialogu.

Ceni sobie wspomnienia i lubi koncentrować się na przeszłości. Potrzebuje doświadczać na własnej skórze, ma też własne przeczucia i wysoki poziom intuicji. Jest uczuciowa, przeżywa wewnątrz siebie, ale nie ma kłopotu z opowiedzeniem o tym, co czuje innym ludziom. Nie trzyma w sobie. Raczej dzieli się. Choć czasem boi się urazić. Zatem w kwestii zdrowia, biostruktura „zielona” oddaje emocje i uczucia na zewnątrz.

Co to oznacza? Że dla jej zdrowia ważne jest, aby jej wysłuchać, być empatycznym, starać się zrozumieć i po prostu porozmawiać o kłopocie, który ma.

A „czerwoni”?

Osoby z dominantą międzymózgowia – „czerwone” (co jest skrótem myślowym, ponieważ nikt nie jest jednokolorowy) – cenią sobie niezależność decyzji, są spontaniczne, emocjonalne. Lubią korzystać z „tu i teraz” i cenią sobie szybkie działania. Bardzo często w grupie ludzi szybko stają się naturalnym liderem. Nieobce im są relacje z innymi i chęć rywalizacji. W sytuacjach stresu wybuchają, wyrzucają z siebie i przechodzą dalej. Zdrowotnie zatem często są pełne emocji, wzburzenia i silnych wrażeń, jednak umiejętność odreagowania powoduje, że radzą sobie dobrze.

Czasem po ich „wypróżnieniu emocjonalnym” inni przetrawiają w sobie, ale oni już są gdzieś indziej, już z nich zeszło. Są też ruchliwi, potrzebują aktywności, więc nierzadko dynamiczne działania, ruch, sport, powodują, że czuję się lepiej.

Co na to nasz najmłodszy mózg?

Z kolei osoby o dominancie niebieskiej – kresomózgowie – to osoby raczej zdystansowane, powściągliwe, które cenią sobie swoje własne towarzystwo. Niejednokrotnie są autorami wielu optymalizacji i pomysłów, które ułatwiają nam życie. Dla nich ważne są rozważne działania i planowanie. 

„Niebiescy” swoje emocje trzymają raczej w sobie. Nie za chętnie dzielą się swoimi uczuciami. Często też opinie o innych, świecie, a nawet samym sobie mają wielką powściągliwość.

W kwestii zdrowia warto mieć świadomość, że to, co w nas w środku warto, aby miało ujście na zewnątrz. A to kresomózgowiu nie przychodzi z łatwością. Ważne, aby dbać o taką osobę i pozwolić jej przetrawić wewnątrz siebie trudności, a potem sprowokować ją, pomóc jej w tym, aby zechciała się z nami tym podzielić.

To są nasze uwarunkowania genetyczne i już. Analiza biostrukturalna jest stała dla nas. Takie są nasze mózgi. Tak po prostu mamy. I warto o tym pamiętać, dbając o siebie i swoje zdrowie.

>

Może Ci się spodobać...

Jak sprzedać zielonego Fiata Pandę z pełnym wyposażeniem?

  BIZNES & MÓZG Jak sprzedać zielonego Fiata Pandę z pełnym wyposażeniem? Sekret skutecznej sprzedaży Jak kojarzy Ci się słowo “sprzedaż”? Wiele osób krzywi się na sam jego dźwięk. Nic w tym dziwnego, natrętni handlowcy, którzy zewsząd atakują nas wyuczonymi skryptami...

Jak zwiększyć swoją efektywność? Efektywność w 4 krokach!

BIZNES & MÓZG Jak zwiększyć swoją efektywność? Jak zwiększyć swoją efektywność? Pewnie nie raz zadawałeś sobie to pytanie. Koniec końców, każdy marzy o tym, by wymierzone zadania wykonywać możliwie jak najszybciej (nie zaniedbując przy tym ich jakości), a w rezultacie...

Sztuka przyciągania klientów

  BIZNES & MÓZG Sztuka przyciągania klientów "Co robię nie tak?" Wyobraź sobie taką sytuację: po kilku latach pracy na etacie postanawiasz zacząć żyć na własny rachunek i założyć wymarzoną firmę. Wydaje Ci się, że jesteś do tego świetnie przygotowany: masz potrzebny...